A dramatista legfontosabb tennivalója az interjú fázisban a bizalmi kapcsolat kiépítése és egy sor, a játékot érintő körülmény megteremtése.

Egy protagonista dráma több szakaszra osztható, ezek közül az első az interjú szakasz. Az interjúban a dramatista első feladata, hogy jó munkakapcsolatot alakítson ki a protagonistával. Ki kell építenie a teljes bizalmat kettejük között, különösen olyan esetekben, amikor nagyon érzékeny játéktémáról van szó. Minden olyan lehetséges akadályt számba kell vennie, ami a protagonistával való jó viszonyára kihathat.

Ne felejtsük el: a protagonista választja a dramatistát, rábízza magát és jogosan várja el, hogy jó kezekben legyen. A dramatistának rá kell melegednie arra, hogy elfogadja a protagonistát és a protagonista fejlődésének perspektívájából értse meg a történéseket. Még akkor is, ha ez esetleg személyesen nehéz érzéseket okoz.

Példa. Gyakran csinálom, hogy az interjú szakaszban a protagonista mellé ülök. Kettőnk székeit én szoktam szorosan egymás mellé tenni. Egy alkalommal észrevettem, hogy a protagonista finoman arrébb húzza a székét. Rögtön ránéztem és azt kérdeztem: "Jó neked így ez a távolság vagy még egy kicsit távolabb ülnél?" Azt válaszolta, hogy rendben van. Még hozzátettem : "Köszönöm, hogy figyelsz magadra és arra, hogy a köztünk lévő fizikai távolság számodra kellemes legyen. Van-e valami más, ami esetleg zavar vagy amitől félsz, hogy bekövetkezhet a dráma során? Olyasmire gondolok, ami a közös munkánkat negatívan érintheti." 

Ha van olyasmi, ami a protagonistát zavarja a dramatistában, vagy amitől fél, akkor a dramatista jól teszi, ha előre kidolgoz valamilyen kommunikációs lehetőséget, aminek segítségével el tudja hárítani a bizalmi kapcsolatot veszélyeztető eseményeket. Jó példa erre, ha a dramatista szerződést köt a protagonistával, hogy az minden esetben szól, ha valami nem felel meg neki. ("Egyezzünk meg abban, hogy ha olyasmit teszek vagy mondok, ami téged bánt vagy stresszel, akkor felemeled a kezed és nyíltan megmondod, hogy miről van szó! ")

A bizalmi kapcsolat megteremtésén túl a dramatistának az interjú fázisban egy sor fontos tenni- és kérdeznivalója van. Ezek nem mindegyike fordul elő egy-egy interjúban, de legjobb, ha a dramatistának ezek a dimenziók mindig kéznél vannak.

  1. A dráma témája és a megfelelő dramatikus megjelenítés kiválasztása.  A protagonista dráma témája lehet történet vagy egy átfogó téma. Ennek megfelelően a dráma formája egy vagy több szituáció vagy egy kapcsolatrendszer megjelenítése lesz. Téma lehet "a magányom", "kapcsolatom az apámmal", "nem tudok kijönni az emberekkel a munkahelyemen". A két forma (történet és kapcsolatrendszer) természetesen nem válnak el szigorúan, és válthatják is egymást a színpadon.
  2. A csoport és a protagonista kapcsolatának megteremtése. Jóllehet a csoport tagjai általában figyelemmel kísérik a drámajátékot, és a sharing fázisban aktívan is elmondják élményeiket, szükséges lehet a játék kezdetekor vagy esetleg játék közben a protagonista és a csoport kapcsolatának megerősítésére. A játék kezdetekor ez lehet egy, a csoporthoz intézett kérdés ("Tudtok kapcsolódni X témájához? Jelen tudtok lenni teljesen a játék folyamán és készen vagytok antagonista szerepeket vállalni?"), a játék közben pedig - a megfelelő pillanatot megválasztva - erősen figyelő, rámelegedett csoporttagokat lehet egy pillanatra bevonni (pl. a protagonistához fordulva: "Látod, hogyan figyel Y?"). Ebben az esetben ügyelni kell arra, hogy az interakció növelje a játékosnak a témára való rámelegedettségét ("Neki is fontos a témád! Nagyon jól csinálod! Folytasd!")
  3. A csoporttéma és a protagonista témája. Érdemes egy elképzelést kifejleszteni avval kapcsolatban, hogy a csoporttéma (amit gyakran a csoport fejlődése és pillanatnyi belső dinamikája határoz meg) hogyan kapcsolódik a protagonista témájához.
  4. A protagonista személyisége. Különösen fontos a dramatista számára, hogy a protagonista személyiségének mely területei működnek adekvátan, melyek a túlfejlett és alulfejlett szerepei, milyen coping stratégiák jellemzik, merre találhatók a belső konfliktusai és melyek lehetnek azok a területek, amelyeket a protagonista egyáltalán nem fejlesztett ki. A teljesebb kép érdekében jó, ha a dramatista feljegyzéseket készít az egyes csoporttagok szerepeivel kapcsolatban.
  5. A dráma célja. Természetes, hogy a protagonistának célja van a drámával, de ez gyakran nem tudatos és nem is fontos tudnia a dramatistának. Ha egy protagonista már nagyobb csoporttapasztalattal rendelkezik, előfordulhat, hogy javára válik, ha megfogalmazza játékának a célját. A játék célja gyakran egy másik szereprendszert, egy másik témát érint. ("Szeretném végre rendbehozni az apámmal a kapcsolatomat, hogy ne adjam át ugyanazt a szerencsétlenséget a fiamnak.")

 

A konkrét dramatikus helyzetekben a dramatista el kell hogy engedje intellektualizációs késztetéseit és engednie kell magában a spontaneitás áramlását. Hogy ez magas szinten történhessen, rengeteg technikát és más tudnivalót kell begyakorolnia annak érdekében, hogy a protagonista játékokban már ne ezek a kérdések foglalkoztassák.

A fenti lista jó segédlet a protagonista játékok elkezdéséhez. Érdemes többször átolvasni, konkét szituációkkal kapcsolatban elképzelni és gyakorolni.

1 komment

Címkék: interjú

A bejegyzés trackback címe:

https://pantharei.blog.hu/api/trackback/id/tr142654643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sandorjeno · http://uzletietika.blog.hu/ 2011.12.06. 22:21:53

Max most mondott egy olyat, hogy az interjú során az a cél, hogy olyan kapcsolat alakuljon ki a rendező és a protagonista között, hogy ne gondoskodni akarjanak egymásról, hanem együtt dolgozni. Tetszett.
süti beállítások módosítása