2011.02.11.
Interjúkérdések
A dramatista legfontosabb tennivalója az interjú fázisban a bizalmi kapcsolat kiépítése és egy sor, a játékot érintő körülmény megteremtése.
.jpg)
Egy protagonista dráma több szakaszra osztható, ezek közül az első az interjú szakasz. Az interjúban a dramatista első feladata, hogy jó munkakapcsolatot alakítson ki a protagonistával. Ki kell építenie a teljes bizalmat kettejük között, különösen olyan esetekben, amikor nagyon érzékeny játéktémáról van szó. Minden olyan lehetséges akadályt számba kell vennie, ami a protagonistával való jó viszonyára kihathat.
Ne felejtsük el: a protagonista választja a dramatistát, rábízza magát és jogosan várja el, hogy jó kezekben legyen. A dramatistának rá kell melegednie arra, hogy elfogadja a protagonistát és a protagonista fejlődésének perspektívájából értse meg a történéseket. Még akkor is, ha ez esetleg személyesen nehéz érzéseket okoz.
Ha van olyasmi, ami a protagonistát zavarja a dramatistában, vagy amitől fél, akkor a dramatista jól teszi, ha előre kidolgoz valamilyen kommunikációs lehetőséget, aminek segítségével el tudja hárítani a bizalmi kapcsolatot veszélyeztető eseményeket. Jó példa erre, ha a dramatista szerződést köt a protagonistával, hogy az minden esetben szól, ha valami nem felel meg neki. ("Egyezzünk meg abban, hogy ha olyasmit teszek vagy mondok, ami téged bánt vagy stresszel, akkor felemeled a kezed és nyíltan megmondod, hogy miről van szó! ")
A bizalmi kapcsolat megteremtésén túl a dramatistának az interjú fázisban egy sor fontos tenni- és kérdeznivalója van. Ezek nem mindegyike fordul elő egy-egy interjúban, de legjobb, ha a dramatistának ezek a dimenziók mindig kéznél vannak.
- A dráma témája és a megfelelő dramatikus megjelenítés kiválasztása. A protagonista dráma témája lehet történet vagy egy átfogó téma. Ennek megfelelően a dráma formája egy vagy több szituáció vagy egy kapcsolatrendszer megjelenítése lesz. Téma lehet "a magányom", "kapcsolatom az apámmal", "nem tudok kijönni az emberekkel a munkahelyemen". A két forma (történet és kapcsolatrendszer) természetesen nem válnak el szigorúan, és válthatják is egymást a színpadon.
- A csoport és a protagonista kapcsolatának megteremtése. Jóllehet a csoport tagjai általában figyelemmel kísérik a drámajátékot, és a sharing fázisban aktívan is elmondják élményeiket, szükséges lehet a játék kezdetekor vagy esetleg játék közben a protagonista és a csoport kapcsolatának megerősítésére. A játék kezdetekor ez lehet egy, a csoporthoz intézett kérdés ("Tudtok kapcsolódni X témájához? Jelen tudtok lenni teljesen a játék folyamán és készen vagytok antagonista szerepeket vállalni?"), a játék közben pedig - a megfelelő pillanatot megválasztva - erősen figyelő, rámelegedett csoporttagokat lehet egy pillanatra bevonni (pl. a protagonistához fordulva: "Látod, hogyan figyel Y?"). Ebben az esetben ügyelni kell arra, hogy az interakció növelje a játékosnak a témára való rámelegedettségét ("Neki is fontos a témád! Nagyon jól csinálod! Folytasd!")
- A csoporttéma és a protagonista témája. Érdemes egy elképzelést kifejleszteni avval kapcsolatban, hogy a csoporttéma (amit gyakran a csoport fejlődése és pillanatnyi belső dinamikája határoz meg) hogyan kapcsolódik a protagonista témájához.
- A protagonista személyisége. Különösen fontos a dramatista számára, hogy a protagonista személyiségének mely területei működnek adekvátan, melyek a túlfejlett és alulfejlett szerepei, milyen coping stratégiák jellemzik, merre találhatók a belső konfliktusai és melyek lehetnek azok a területek, amelyeket a protagonista egyáltalán nem fejlesztett ki. A teljesebb kép érdekében jó, ha a dramatista feljegyzéseket készít az egyes csoporttagok szerepeivel kapcsolatban.
- A dráma célja. Természetes, hogy a protagonistának célja van a drámával, de ez gyakran nem tudatos és nem is fontos tudnia a dramatistának. Ha egy protagonista már nagyobb csoporttapasztalattal rendelkezik, előfordulhat, hogy javára válik, ha megfogalmazza játékának a célját. A játék célja gyakran egy másik szereprendszert, egy másik témát érint. ("Szeretném végre rendbehozni az apámmal a kapcsolatomat, hogy ne adjam át ugyanazt a szerencsétlenséget a fiamnak.")
A konkrét dramatikus helyzetekben a dramatista el kell hogy engedje intellektualizációs késztetéseit és engednie kell magában a spontaneitás áramlását. Hogy ez magas szinten történhessen, rengeteg technikát és más tudnivalót kell begyakorolnia annak érdekében, hogy a protagonista játékokban már ne ezek a kérdések foglalkoztassák.
A fenti lista jó segédlet a protagonista játékok elkezdéséhez. Érdemes többször átolvasni, konkét szituációkkal kapcsolatban elképzelni és gyakorolni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.