Az egyik óbudai sörözőben iszogattam úgy hat évvel ezelőtt. A szűk helyen egy pillanat hevében összeismerkedtem egy törzsvendéggel, aki így mutatkozott be: "szellemi szörfös vagyok és polihisztor". Elég sokra tartotta magát (hogy úgy mondjam high profile csávó), de ez a bemutatkozás nyilván sokkal többet elárult róla, mintha annyit mond, hogy Tibor vagy Géza vagyok. Nem kis mértékben hatott is rám a dolog. Egy határozott, önbizalommal teli, sikeres arccal találkoztam.

Arisztotelész szörfözik Új-Zéland partjainál.

 

Nekem is célom, hogy azt gondolják az emberek, amit én szeretnék, hogy gondoljanak rólam. A kép, ami rólam a többiek fejében él az én brandem, énmárkám. Próbálom építgetni, ápolni. Ráadásul nem akarok hazudni: a legjobb oldalamat akarom viszontlátni a többiek fejében rólam élő képben. Ezzel persze nem vagyok egyedül. Szinte mindenkinek fontos a brandje, az hogy milyen kép él róla a többiekben.

A névjegy, ami a többiek fejében kialakul nem más, mint szerepeknek egy kombinációja. A fenti kocsmai példában a szellemi szörfös + polihisztor szerepkombinációról van szó. Ez a két szerep nyilván rokon, szinte ugyanaz, ezért erősítik egymást a hallgató fejében. Amikor egy bemutatkozáskor azt mondom, hogy informatikus + pszichodramatista vagyok, tudom, hogy ez a két szerep viszont szokatlan kombináció. 

Moreno, a pszichodráma atyja megkapja első laptopját.

 

Mindenki szeret egyedinek látszani. Nagyon egyszerű és hatásos gyakorlat egyediségünk felleléséhez és megfogalmazásához a következő:

  1. Egy papírra leírjuk a szerepeinket (esetleg értékeinket) és mindegyikhez két számot rendelünk. Az első azt mondja meg, hogy milyen erős ez a szerepünk. A második azt, hogy mennyire különleges ez a szerep.
  2. Kérjük meg három ismerősünket, hogy ők is írjanak rólunk egy ilyen listát! Egyesítsük a listákat és máris rengeteg információnk van magunkról. Tapasztalatom szerint innentől már magától megy a különleges kombinációk megtalálása. Különleges egy olyan kombináció, amely egymástól távoli szerepeket tartalmaz (például irodai ügyintéző és salsa táncos). Vagy egy olyan, amiben van egy erős, és egy különleges szerep (például jó előadókészség és golftudás). 
  3. Törekedjünk olyan helyzetekre, ahol valamelyik különleges kombinációnk működik, azaz több szerepünk egyszerre fejti ki a hatását! Ha irodában dolgozunk és a salsás szerepet is kiműveltük magunkban, akkor mutatkozzunk be, mint a legjobban táncoló irodavezető! Ha jól tudunk beszélni mások előtt és jól golfozunk, akkor szervezzünk golfpartit barátainknak, ahol előadjuk a golfmesterség titkait! 

A bejegyzés trackback címe:

https://pantharei.blog.hu/api/trackback/id/tr862337455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása