A pszichodrámában a legkomolyabb és legmélyebb érzelmek és élethelyzetek is előkerülhetnek a játékok során, mégis - mivel nem a való életben zajlik - a pszichodráma felfogható laboratóriumként, ahol pszichoszociális kérdéseket, problémákat vizsgálnak a résztvevők. Moreno dramaturgiai elemekkel írta le a pszichodráma elemeit, ezzel is hangsúlyozva, hogy nem csak pszichoterápiáról van szó.

A pszichodráma játék elemei

Színpad (stage). A teremben, ahol a csoportmunka zajlik, elkülönítenek egy részt, amit kineveznek színpadnak. Ez gyakran nem más, mint a körben vagy félkörben ülők közti rész és csak a játékok alatt szolgál színpadként. Funkciója elkülöníteni a játékok terét a csoportban zajló egyéb történések terétől. Moreno egy három cirkuláris lépcsővel körülvett színpadot készíttetett. Ez lehetővé tette, hogy az emberek bárhonnan könnyen megközelítsék a színpadot és az egyes lépcsőket használta a tükrözés és monológ technikáknál is. Az eredetileg Beaconben, New York államban lévő színpadot szétszedték és átköltöztették Boughtonba, ahol a Hudson Valley Pszichodráma Intézet ma is használja. A színpad fölött látható egy erkély, amit Moreno is használt a felettes énhez kapcsolódó szerepek megjelenítésére.

AZ alábbi videó(részlet) azon ritka felvételek egyike, amelyen Jacob Loevi Moreno, a pszichodráma alapítója egy pszichodráma ülést vezet. A felvétel az Első Nemzetközi Pszichodráma Kongresszuson, 1964-ben, Párizsban (az akkori időkre jellemző módon a Sorbonne Egyetem Orvostudományi Karán) készült.

A drámán egy házaspár - Michelle és Paul - vesznek részt. Michelle régi párizsi, Paul amerikai, aki csak a házassága miatt költözött Párizsba. A részlet a Paullal való rövid interjúval kezdődik és Michelle anyósa (Paul édesanyja) színpadra kerülésével ér véget.

A tudományosság alapvető kritériuma, hogy a terület elméleteit alapos kutatásnak vessék alá. Ahogy távolodunk az egzakt tudományoktól, egyre kevésbé beszélhetünk valódi elméletekről, sokkal inkább strukturákról és interpretációs horizontokról. A terápiás pszichológia pont az a terület, ahol még meg lehet próbálkozni egzakt kutatási programokkal, az eredmények azonban inkább útmutató jellegűek.

A pszichodrámában főleg politikai okokból az egyik kutatott terület a módszer hatékonysága. Amennyiben sikerül bizonyítani, hogy a pszichodráma csoportokba járók meggyógyulnak, akkor az egészségpénztárak finanszírozni fogják a csoportba járást, vagyis pénz kerül a szakmába. Egy évtizeddel ezelőtt a német egészségpénztár nem vette fel a pszichodrámát a viselkedésterápia és a pszichoanalízis mellé, a támogatott módszerek listájára.

Van egy - sok ismerősöm és jómagam által is űzött kedvenc - foglalatosság, amit most egyszerűen csak életolvasásnak (a mind reading mintájára life readingnek) nevezek. Ezt úgy kell játszani, hogy az ember beül többedmagával a kőrúton egy kávézó (vagy bár) teraszára, és folyamatosan mondja a társainak, hogy milyen az élete az éppen arra járó középkorú párnak, anyának gyerekkel, piercinges menedzsernek vagy jókedvű hajléktalannak. Ha két vélemény nem egyezik, mindenféle valós és agyatlan érvet kell felhozni az elképzelésünk védelmében. Terjessztük ki most ezt a tevékenységet kedvenc műalkotásainkra is!

Edward Hopper: Éjjeli baglyok (Nighthawks), 1942, Chicago, The Art Institute of Chicago

A kreativitás elmélete Moreno elképzeléseinek sarokköve. Ebből származik  Moreno  egészség-koncepciója és pszichopatológiája, a teljes és elégedett életről alkotott  tanítása. A spontaneitás állapota és a kreatív cselekvés fogalmai kapcsolatban állnak az összes, Moreno által kifejtett pszichodráma-fogalommal (tele, találkozás, szerep, stb.).   Moreno a gondolatot először a Who shell survive? című művében mutatta be. Az alábbi kép (a könyvből újrarajzolva) mutatja be a spontaneitás-kreativitás doktrínáját, ahogy Moreno nevezte. A spontaneitás, kreativitás, rámelegedés és a kultuális konzervek állandó kölcsönhatásban vannak.

S - Spontaneitás

C - Kreativitás

CC - Kulturális konzerv

W - Rámelegedés (Warm-up)

A spontaneitás felébreszti a kreativitást (S->C), a kreativitás befogadja a spontaneitást (C->S). Kettőjük kölcsönhatásából jön létre az új kulturális konzerv (S->C->>CC). A konzervek felhalmozódnak és újraéledésükhöz szükség van a spontaneitásra (CC->>>S->>>CC).

 

 

Ha tetszik egy írás vagy felkeltette valami az érdeklődésedet, kérlek hagyj egy kommentet. Ha felhasználsz valamit, írd meg egy kommentben, milyen tapasztalataid voltak. Ugyanezt teheted, ha nem a pszichodráma érdekel, de isnpirációt merítesz valamiből.

Ha szeretnél írni egy cikket, keress meg emailben. Társszerzőimet általában arra kérem, hogy fotót is mellékeljenek cikkeikhez és írják meg, milyen módon kapcsolódnak a pszichodrámához. A Szép rovatban látható, hogy az élet minden területével kapcsolatos kérdést szívesen látok. Minden helyen megadom a forrásokat, amiknek alapján dolgoztam. próbálok minőségre törekedni az írásokban és a vizuális kommunikációban.

Futó projektek

Itt olyan kezdeményezéseket sorolok fel, amelyekhez tárt karokkal várok érdeklődőket, olyanokat, akiknek az adott téma érdekes, érdekük is lenne vele foglalkozni, stb. Minden témában szívesen veszem, ha valakinek nagyobb volumenű vagy nagyon eltérő elképzelése van az adott projektről (csak legyen!).

Pszichodráma marketingfilm készítés

Nagyon pörgős, gyorsan vágott, max 5 perces film, ami az élet drámaiságát emeli ki, mint annak központi tényét. Legyen alkalmas a gerillamarketingre, hangozzanak el benne a klasszikus pszichodráma alapállításai az életről (a spontaneitás és kreativitás a középpontban, mint a létezés magja, a pillanat elsőbbsége, a találkozás, a tele). A jelenetekben a drámaiság fokozására a gyorsítás és lassítás, a zenei aláfestés technikáit használjuk. Utalás történhet közismert drámai jelenetekre, de nem panelekből építkezik az egész (nem szegény afrikai gyerek és nem is paneldráma). A filmnek kifejezetten esztétikusnak kell lennie (itt bizonytalan vagyok, melyik esztétikai paradigma lenne megfelelő).

Keresek: koncepcionálót, vágót (Adobe Premiere Pro vagy afölött), és olyat, aki az egyes felvételeket megszervezi.

A saját forgatókönyvemet hamarosan itt közlöm.

Interjú a nagy öregekkel

Szeretnék egy interjúsorozatot készíteni a pszichodráma hazai nagy öregjeivel, akik az első és második hullámban tanulták és csinálták a pszichodrámát. A beszélgetés egyes részleteit videón rögzítenénk. A következő kérdésekre keresem a választ:

Keresek: Ide olyanokat várok, akik interjút csinálnának, vagy ugyanebben a témában nagyobb volumenű elképzelésük van.

 

süti beállítások módosítása